پرسون گزارش می دهد؛

بازار بورس نیاز به نقدشوندگی دارد

بازار بورس تنها یک چیز می خواهد و آن هم نقدشوندگی است و هر قانونی در جهت نقدشونده بودن، می تواند کمک کند.

به گزارش پرسون، در بازار بورس این روزها میان گروه های مختلف همچون دارویی، سیمانی، روانکار، تایرساز، شوینده و حمل و نقل دریایی نمادهایی وجود دارند که با P.e تحلیلی 7-8 واحدی معامله می شوند.

از جهت دیگر دلار نیمایی به 23هزار تومان رسیده و با قیمت های فعلی در بازار جهانی، فلزی، معدنی و پتروشیمی ها در p.e تحلیلی 6-8 واحدی هستند. حتی گروه پالایش نفت با وجود آنکه کرک اسپرد بنزین صفر است اما P.e تحلیلی چندان بالایی ندارد و به اعداد منطقی رسیده است.

ممکن است دلار نیما و دلار آزاد نوسان هایی داشته باشند اما فاصله بین این دو، مجددا افزایش یافته و در میان مدت حتما کاهش خواهد یافت. بازار نیازی به حمایت به جهت اینکه قیمت ها رشد کنند، ندارد. بازارها بیش ازانکه به بازدهی فکر کنند، به نقدشونده بودن فکر می کنند. قوانین جدید، حتی اگر درست باشند اما چون ذهن بازار بسیار تخریب شده، اثر منفی بر بازار می گذارند بنابر این حتی بهترین قوانین هم در این مقطع، به بازار کمک نمی کند.

هم اکنون برخی گروه ها که تعدد نماد هم دارند، در نقطه ای هستند که به لحاظ p.e تحلیلی اگر از کامودیتی محورها بهتر نباشند، بدتر هم نیستند لذا تبدیل نقدینگی به سهام چنین شرکت هایی هرچند در کوتاه مدت پرریسک است اما در بلند مدت قطعا بازدهی مناسب می تواند داشته باشد.

بازار تنها یک چیز می خواهد و آن هم نقدشوندگی است. هر قانونی در جهت نقدشونده بودن، می تواند کمک کند. هر منابعی که به بازارگردانی اختصاص یابد، قطعا اتفاق خوبی است. بازارگردانی به معنی حمایت تصنعی از شاخص دولتی نیست و نباید هدف آن رشد قیمت سهام باشد بلکه باید بازار را نقدشونده کند.

در بازار بورس امروز چه گذشت؟

عاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس با۴۳ هزا رو ۳۸۳ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحد را ثبت کرد.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۴۷۳۶ واحد کاهش در رقم ۴۰۷ هزار و ۷۳۲ واحد ایستاد.معامله گران این بازار ۵۱۹ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری غدیر، معدنی وصنعتی گل گهر، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند و پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران ، بانک ملت، تامین سرمایه امین، و بانک تجارت نمادهای پر ببیننده این بازار بودند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۲۵۱ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۹۵۰ هزار واحد رسیدو معامله گران این بازار ۳۳۹ هزار معامله انجام دادند که ۲۸ هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال ارزش داشت.

پلیمر آریا سوسل، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس ،سهامی ذوب آهن اصفهان و بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پتروشیمی ماهرون و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

پلمیر آریا سوسول بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی ارومیه، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس نمادهای پر ببینده فرابورس بودند.

206552