توصیه‌های دبیر ستاد انتخابات برای نامزدها/ چه کسانی می توانند رای بدهند؟

سخنگوی ستاد انتخابات کشور روند برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.
تصویر توصیه‌های دبیر ستاد انتخابات برای نامزدها/ چه کسانی می توانند رای بدهند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، جمعه پیش رو یعنی 21 اردیبهشت ماه دومین مرحله از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد، انتخاباتی که در آن تکلیف 45 کرسی باقی مانده مجلس مشخص خواهد شد. به دلیل اهمیت برگزاری این انتخابات با محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره روند برگزاری و اقدامات صورت گرفته برای این انتخابات گفت و گو کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

رقابت 90 نامزد در مرحله دوم انتخابات مجلس

جناب آقای اسلامی، کمتر از دو روز به مرحله دوم انتخابات مجلس باقی مانده است، تا کنون چه اقداماتی برای برگزاری این انتخابات صورت گرفته و چه تعداد نامزد برای چه میزان از صندلی های مجلس رقابت خواهند کرد؟

اسلامی: ان‌شاءالله روز جمعه 21 اردیبهشت از ساعت 8 صبح آغاز فرآیند رأی‌گیری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت و تعداد 90 نامزد مرحله دوم برای به دست آوردن 45 کرسی باقی‌مانده از انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم با هم به رقابت می‌پردازند.15 استان درگیر مرحله دوم هستند و 47 فرمانداری و 81 بخشداری هم فرایند برگزاری انتخابات را دنبال می کنند.

ارسال بیش‌از 13 هزار دستگاه احراز هویت برای حوزه‌های انتخابیه

هم اکنون دستگاه‌های احراز هویت برای مرحله دوم به شعب ارسال شده و چه تعدادی در نظر گرفته شده است؟

اسلامی: بله. بیش‌از 13 هزار دستگاه احراز هویت برای حوزه‌های انتخابیه ارسال شده است و هر شعبه یک دستگاه احراز خواهد داشت.پانزده درصد هم به‌عنوان دستگاه احراز پشتیبان پیش‌بینی کردیم که اگر احیاناً نقص یا مشکلی در این خصوص داشتیم از این دستگاه های پشتیبان استفاده شود.

تعداد شعب اخذ رای الکترونیک

فارس: چه تعداد صندوق رای در مرحله دوم انتخابات مجلس خواهیم داشت و تعداد شعب الکترونیک چه تعداد خواهد بود؟

اسلامی: 21 حوزه انتخابیه خواهیم داشت و 8 حوزه از 21 حوزه انتخابیه به‌ صورت الکترونیکی تمام مکانیزه خواهد بود.بر همین اساس ما بیش‌از 25 هزار صندوق را برای 8 حوزه انتخابیه تهران، تبریز، شیراز، آبادان، ملایر، خرم‌آباد و قائمشهر ارسال کردیم و همچنین حدود 3 هزار صندوق پشتیبان هم برای این حوزه ها ارسال شده است. آموزش لازم هم برای حوزه‌های تمام مکانیکی هم برای کاربرانی که در شعبه وجود دارند و هم برای رأی‌دهندگان هماهنگ شده، به‌ صورت حضوری و به‌صورت موشن. موشن هاهم در صدا و سیما درحال پخش است.همچنین حدود 11 هزار و 500 شعبه در سراسر کشور به صورت تمام مکانیزه در 15 استانی که اشاره کردم، خواهیم داشت.

تعداد شعب ثابت و سیار

چه تعداد شعبه در حوزه ها وجود دارد؟

اسلامی: شعب ثابت حدود 10 ‌هزار شعبه است و شعب سیار ما هم تقریباً حدود دوهزار شعبه خواهد بود. شعب شهری ما هم حدود 9 هزار شعبه و شعب روستایی ما هم حدود تقریباً 3 هزار شعبه خواهد بود.همچنین بیش‌از 145 هزار نفر با ما در عملیات بزرگ رأی گیری در مرحله دوم همراهی و همکاری دارند که از این تعداد 40 درصد خانم هستند و 60 درصد آقا هستند و در حقیقت ما در خدمت یک مجموعه‌ وسیعی در مرحله دوم مثل مرحله اول در حوزه اجرا هستیم.

توصیه‌های دبیر ستاد انتخابات برای نامزدها

چه زمانی تبلیغات به پایان می رسد و توصیه شما برای نامزدهای انتخابات؟

اسلامی: پنجشنبه ساعت 8 صبح 20 اردیبهشت زمان تبلیغات قانونی به پایان می‌رسد وبه نامزدها و هواداران محترم آنها توصیه می‌کنیم که حتماً در مدار قانون عمل کنند. به نامزدها اعلام شده که سامانه مالی انتخابات را تکمیل کنند و براساس سقفی که در این سامانه مشخص‌شده تجاوز از سقف مالی قانونی نداشته باشند و منابع و هزینه‌ها در این سامانه ثبت شود. به‌هرحال این گام گام نخستی است که قانون اشاره کرده و بر آن تأکید داشته و ما هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول و دوم آن را عملیاتی کردیم.

چه کسانی می توانند رای بدهند؟

چه کسانی می توانند در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی رای بدهند؟

اسلامی: آن دسته از افرادی که در مرحله اول در هر حوزه انتخابیه رأی دادن می‌توانند در همان حوزه انتخابیه در مرحله دوم رأی بدهند و کسانی که اصلاً رأی ندادند در مرحله قبل، این امکان برای آنها فراهم هست که در یکی از حوزه های انتخابی 22 گانه در انتخابات شرکت کنند.

حداقل سن رای دهندگان برای شرکت در انتخابات

متولدین چه ماه و سالی امکان حضور در انتخابات در روز جمعه آینده را دارند؟

اسلامی: متولدین 21 اردیبهشت 1385 و قبل‌از آن این امکان برایشان فراهم است که در رأی‌گیری شرکت کنند. همچنین باید اشاره کنم که شرایط بررسی شده در حوزه‌های مختلف 22 گانه توسط ستاد انتخابات کشور حاکی از این هست که الحمدلله نامزدهای محترم در مسیر قانون و بر اساس دستورالعمل تبلیغات انتخابات، تبلیغات را دارند به پایان می‌برند و تخلف بسیار کمی از ناحیه حوزه های انتخابی گزارش شده و امیدواریم همین مسیر در فرایند روز رأی گیری و با ترکیبی که از ناحیه ستاد انتخابات استانها به نامزدها شده از ناحیه خودشان و هوادارانشان مورد توجه قرار گیرد.جلسات متعدد هماهنگی بین ستاد انتخابات کشور و و فرمانداران 47 حوزه انتخابیه و همین‌طور مدیران کل سیاسی و معاونین سیاسی استان‌ها صورت گرفت و نکات لازم مورد توجه قرار گرفت.

برای برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس هم یک وجه پرداختی در پیش‌از موعد ابتدای هفته جاری به استانها پرداخت شده و امیدواریم که با هماهنگی خوبی که دستگاه های مختلف در حوزه های انتخابیه دارند و با برگزاری شوراهای تأمین، بستر مناسب و فضای مناسب برای برگزاری انتخابات در 21 اردیبهشت فراهم باشد.امنیت شعب هم برعهده‌ فراجا هست و با معرفی نفرات فراجا، همکاران من در ستادهای انتخابات استانی، هماهنگی لازم را برای تأمین امنیت شعب انجام دادند و امیدواریم که مردم هم بر اساس آن‌چه که در مرحله اول شاهد بودیم در انتخابات حضور پیدا کنند و در این مرحله و هم‌چنان‌که در مرحله اول شاهد بودیم شاهد مشارکت مردم باشیم به جهت اینکه اهمیت مرحله دوم هم به میزان مرحله اول خواهد بود و تاثیر بسیاری بر سرنوشت حوزه های انتخابیه خواهد داشت.

زمان اعلام نتایج انتخابات

نتایج در چه زمانی اعلام خواهد شد؟

اسلامی: در این باره همه تلاش ما این است که با پایان یافتن وقت رأی‌گیری که با هماهنگی با شورای نگهبان صورت می‌گیرد در کوتاهترین زمان اعلام شود.

فرآیند اعتراض نامزدها بعد از انتخابات

فرآیند اعتراض برای نامزدها بعد از انتخابات چگونه خواهد بود؟

اسلامی: فرآیند اعتراض به نتایج هم بعد از اینکه نتایج مشخص شد اگر چنانچه اعتراضی از سوی نامزدهای محترم وجود داشت در کوتاه‌ترین زمان و با هماهنگی که با هیئت نظارت خواهد شد سعی می شود که به سریع تر به اعتراضات رسیدگی شود به جهت این‌که ما 7 خرداد اجلاسیه آغازین مجلس شورای اسلامی دوازدهم را خواهیم داشت که ان‌شاءالله با همین جدول زمان‌بندی که اشاره کردم.

نامزد انصرافی نداشتیم

تا کنون انصرافی از سوی نازمزدها داشته ایم؟

اسلامی: تا کنون هیچ انصرافی حاصل نشده و براساس قانون 72 ساعت قبل از زمان رأی‌گیری امکان انصراف وجود دارد و بعد از این مدت قانونی انصراف پذیرفته نخواهد شد.

منبع: فارس

658122