تخلفات گسترده در زمینه حفظ جان کارگران خدمات شهری:

اطیمنان برخی پیمانکاران از عدم نظارت شهرداری مشهد

شهر مشهد در حالی به استقبال بهار 1401 می رود که خبر حادثه مجدد برای کارگران خدمات شهری سبب ایجاد نگرانی های بسیاری در خصوص تامین امنیت جانی این قشر زحمتکش شده است.
تصویر اطیمنان برخی پیمانکاران از عدم نظارت شهرداری مشهد

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از فوت محسن بهامین پاکبان مشهدی در ماه های اخیر موضوع حفظ و تامین امنیت جانی کارگران خدمات شهری به خصوص پاکبان ها، به موضوعی اصلی در بین چالش های مدیریت شهری تبدیل شد.

رفت و روب در مسیرهای حرکت خودرو وظیفه پاکبان است؟
سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد مقدس پس ازفوت یک پاکبان با اظهاراتی ضمن تاسف از اتفاق رخ داده تلاش کرد که تقصیر را به صورت کامل به گردن خودرویی بیاندازد که پس از تصادف با پاکبان در محل نمانده، اما سوال اصلی این است که آیا پاکبان باید حاشیه بلوارها و مسیرهای اصلی را مورد رفت و روب قرار دهد که در نهایت منجر به تصادف و فوتش شود؟

شهردار مشهد همچنین بیان می کند که بناست تا لایحه ای به منظور حمایت از خانواده بازماندگان این چنین حوادثی ایجاد و به شورای شهر ارسال شود که تا این لحظه اطلاعاتی از مفاد و جزئیات این لایحه در دست نیست.

نکته قابل توجه در اظهارات شهردارمشهد ادعای تجهیز بودن تمامی پاکبان های سطح شهر به وسائل هشدار دهنده است به شکلی که تاکید می کند که " وضعیت پاکبان ها را خودش بررسی و مشاهده کرده که پاکبان ها شبرنگ، کلاه ایمنی و چراغ سر" در هنگام کار به همراه دارند.

تصایری که طی یک 45 روز اخیر از وضعیت پاکبان های شهرمشهد در بیش از 20 معبر و بلوار اصلی در7 منطقه شهری ثبت و ضبط شده نشان میدهد که بسیاری از سخنان در خصوص تجهیز بودن پاکبانان به وسائل ایمنی غیرواقع و وضعیت پاکبان های برخلاف اظهارات بیان شده از سوی شهردار در شرایطی غیرایمن سپری می شود.
موضوع عدم توجه متوالی شهردار مشهد به هشدار های انجام شده در خصوص اهمیت نظارت بر رفتار پیمانکاران در حوزه خدمات شهری، شرایطی را به وجود آورده که بخش زیادی از پاکبان های شهری در هنگام انجام فعالیت از هر صدایی در پشت سر خود واهمه دارند.


برخی پیمانکاران تجهیزات میدهند؛ ما استفاده نمی کنیم
برخی از پاکبان هایی که تجهیزات هشدار دهنده نداشتند این کمبود را به این شکل توضیح میدهند که " هنگامی که پیمانکار تجهیزات رابه ما تحویل میدهد عنوان می کند در صورت خرابی یا نقص باید از جیب خودتان نسبت به تامین مجدد وسیله اقدام نمایید".

پاکبان ها ضمن گلایه در خصوص عدم کیفیت تجهیزات ارائه شده می گویند در هنگام بارندگی که رانندگان نیز دید خوبی نسبت به اطراف ندارند به این فکر می کنم که اگر از چراغ پیشانی یا شبرنگ استفاده کنم منجر به سوختن آنها می شود و باید از حقوقی که دریافت می کنم نسبت به جبران هزینه آن اقدام کنم بنابراین ترجیح میدهد از چراغ استفاده نکنم.
وجود چنین اجبارهایی از سوی برخی پیمانکاران به پاکبان ها زمینه ساز حوادثی است که پس از وقوع خانواده متوفی، مدیریت شهری، سایر پاکبان ها و افکار عمومی را به نوعی درگیر می کند.

نکته دوم که باید به صورت جدی به آن توجه کرد موضوع رفت و روب مسیرهای میانه بلوارهای اصلی است؛ فاجعه ای که با اجبار پیمانکار رخ میدهد و در صورت به وجود آمدن حادثه، هزینه های سنگین و جبران ناپذیری برای مدیریت شهری از خود برجای می گذارد.

پاکبان دیگر حضور در میانه بلوارهای اصلی را عملی بسیار خطرناک دانست و گفت: ایا مدیران شهرداری فکر میکنند که پاکبان ها تیرچراغ برق هستند که با وصل کردن چند چراغ چشمک زن آنها را به میانه بلوارها می فرستند؟

پاکبانی عنوان می کند که برخی از پیمانکار ها زمانی که خودروی مکانیزه را به بلوارهای اصلی می آورند برای کاهش میزان اصطحلاک خودرو جاروی ماشین را بالا نگه میدارند و بدون انجام هیچ کاری تنها طی مسیر کرده و در نهایت ساعت حضور ثبت می کنند.

نکته اینجاست که در ساعات بامدادی که خودرو مکانیزه می رود در صورتی که کثیفی و آشغالی در میانه بلوار و مسیر باشد وظیفه جمع آوری و پاکسازی مسیر به اجبار به پاکبان سپرده می شود؛ عملی که در صورت سرپیچی از سوی پاکبان و امتناع از انجامش با جمله " اگر انجام نمیدهی لباس بپوش و به خانه برو" از سوی پیمانکار مواجه می شود.

بازنگری وظایف محوله پیمان های خدمات شهری شهرداری مشهد
از ماهها پیش گزارش های متعددی در خصوص ایجاد اشکالاتی در عملکرد برخی پیمانکاران حوزه خدمات شهری به دست می رسید؛ در یک مورد پیمانکار یک پاکبان را به دلیل انتشار فیش حقوقی اش در فضای مجازی از کار اخراج کرده بود که در نهایتا با پیگیری از شهرداری منطقه پاکبان محترم به کار خود بازگشت.

بسیاری از افرادی که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دادند نگران افشای اطلاعات خود بودند و عنوان می کردند که پیمانکار به راحتی ما را از کار بیکار می کند و صدای ما در نهایت به هیچکس در این شهر نمی رسد بنابراین مجبور به سکوت و تحمل فضای فعلی هستیم.

اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید از خود سوال بپرسند که چرا بسیاری از نیرویهای شاغل در بدنه شهرداری مشهد از بیان مشکلات مجموعه خود (پیمانکار)به مدیران بالادست واهمه دارند و میدانند که در صورت بیان مشکل و تلاش برای رفعش، تنها خودشان در این مسیر از سیستم دفع می شوند؟

یکی از پاکبان ها در این خصوص بیان داشت: اگر در کار خود امنیت شغلی را حس میکردم خیلی زودتر از اینها به برخی اتفاقات اعتراض می کردم اما عدم بهره مندی از امنیت شغلی سبب شده تا نتوانیم به وضع موجود و حاکم اعتراض و انتقاد کنیم.

وعده هایی که دادید چه شد؟

در ویدیویی که 61 روز پیش در خصوص فوت محسن بهامین توسط شهردار مشهد در فضای مجازی منتشر شد ، وی با خطاب قرار دادن مردم و مخاطبان عنوان کرد برای رفع این مشکل باید تقسیم کار شود مثلا " هنگام رانندگی بیشتر هوای همکاران من(فرزندان خودتان) را داشته باشید" ..

ارجائی همچنین در این مرقومه "تجهیز کامل پاکبانان و سایر نیروهای شهرداری به وسائل ایمنی، تلاش در جهت مکانیزه کردن فعالیت های شبانه و تقدیم یک لایحه به شورا جهت حمایت از خانواده جان باختگان" را سهم شهرداری مشهد عنوان می کند؛ وعده هایی که پس از گذشت بیش از 2 ماه از ارائه آنها از سوی شهردار می تواند مورد بررسی قرار بگیرد تا میزان صحت آنها سنجیده شود.

در پایان این گزارش...

عجیب ترین حرف یک پاکبان این بود

به دلیل عدم نظارت بر دستورات خلاف عرف پیمانکاران به نیروی پاکبان با یکی از همکارانم عهد بسته ایم که در صورت بروز حادثه برای هر کداممان ان یکی حقیقت را بیان کرده و اجازه ندهد تا خون آن یکی پایمال شود.

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمَل...

خبرنگار مرتضی یگانه

387609